نوع – مهربان امریکا امریکایی اخبار فرهنگی و هنری

نوع – مهربان: امریکا امریکایی اخبار فرهنگی و هنری

خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

گت بلاگز اخبار اقتصادی و بازرگانی ژن‌های خوب به جان اقتصاد کشور افتاده‌اند

اوایل تیر ماه، وزیر جوان کابینه با اعلام اسامی دریافت‌کنندگان ارز دولتی جهت واردات تلفن همراه، خبرساز شد؛ خبری که مورد توجه و تقدیر بسیاری از فعالان اقتصادی و ب

ژن‌های خوب به جان اقتصاد کشور افتاده‌اند

ژن های خوب به جان اقتصاد کشور افتاده اند

عبارات مهم : تلگرام

اوایل تیر ماه، وزیر جوان کابینه با اعلام اسامی دریافت کنندگان ارز دولتی جهت واردات تلفن همراه، خبرساز شد؛ خبری که مورد توجه و تقدیر بسیاری از فعالان اقتصادی و بخش شخصی قرار گرفت.

به گزارش ایران؛ با اشتراک گذاری این خبر از سوی بازدیدکنندگان در شبکه های اجتماعی، موجی از همراهی با دولت در جهت مبارزه با فساد و رانت به راه افتاد. این موضوع، تصویر العمل مدیر جمهوری را هم در پی داشت تا آنجا که به تمامی وزارتخانه های دولتی دستور داد تا اسامی دریافت کنندگان دلار ۴۲۰۰ تومانی را جهت آگاهی عموم مردم منتشر کنند.

محمد جواد آذری جهرمی در این خصوص می گوید: مدیر جمهوری دستور دادند بدون استثنا لیست های دریافت کننده ارز به صورت براق منتشر شود. جهت خود من به عنوان عضوی از دولت سؤال است که از ۱۱ میلیارد یورویی که تخصیص داده شده است آیا تنها لیست ۲ میلیارد یورویی انتشار یافته است و مابقی کجاست و آیا منتشر نمی شود؟

ژن‌های خوب به جان اقتصاد کشور افتاده‌اند

او بر این اعتقاد است تنها راه براق سازی و کم کردن فساد، پیاده سازی دولت الکترونیک است ولی بسیاری از دستگاه ها به سامانه تبادل اطلاعات متصل نمی شوند با این نظر که امنیت اطلاعاتشان به خطر می افتد ولی به باور وزیر، خطربزرگ امنیتی همین فساد و نارضایتی مردم هست. به هرحال اگر میل به به دانستن نکات بیشتری در خصوص شفافیت های ارزی و آینده برطرف فیلتر توئیتر و دیگر قضایای مهم در حوزه فاوا هستید با این گفت و گو همراه شوید.

شما بر این اعتقاد هستید که اگر مسئله دولت الکترونیک را حل کنیم مسئله فساد در کشور حل می شود. چه موانعی جهت اجرای دولت الکترونیک وجود دارد؟

بخشی از دولت الکترونیک زیرساخت فنی است و استخراج فرآیندها و شناسنامه دار شدن خدمات هم بخش دیگری از این طرح هست. متولی فنی دولت الکترونیک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و متولی اصلاح فرآیند ها، شرکت امور استخدامی هست. در واقع دو بال توسعه ای دولت الکترونیک همین دو دستگاه هستند. در چهار سال گذشته و بویژه یک سال اخیر تلاش زیادی جهت تکمیل زیرساخت فنی دولت الکترونیک به کار گرفته ایم از جمله ایجاد مراکز داده، مرکز تبادل اطلاعات (NIX) مصوباتی هم در این خصوص وجود دارد که مهم ترین آن مصوبه برنامه ششم توسعه در خصوص دولت الکترونیک است و در کنار این مصوبه در دولت دوازدهم ۵ مصوبه نیز در خصوص این طرح به تصویب رسیده است.

اوایل تیر ماه، وزیر جوان کابینه با اعلام اسامی دریافت‌کنندگان ارز دولتی جهت واردات تلفن همراه، خبرساز شد؛ خبری که مورد توجه و تقدیر بسیاری از فعالان اقتصادی و ب

اینها حاکی از آن است که ما ابزارهای مورد نیاز جهت وصول به دولت الکترونیک را پیش بردیم. هر دو دستگاه درگیر یعنی وزارت ارتباطات و شرکت امور استخدامی تمامی وظایفشان را بخوبی انجام داده اند. گزارش اخیر شرکت ملل هم که نشان دهنده رشد ۲۰ پله ای کشور عزیزمان ایران در شاخص دولت الکترونیک کشور است گواه همین عنوان هست. هرچند با وجود رشد ۲۰ رتبه ای، ما در جایگاه ۸۶ دنیا ایستاده ایم. یعنی از بین ۱۹۳ کشور در میانه قرار داریم و این جایگاه خوبی نیست. در حال حاضر ما در دولت الکترونیک به جای اینکه توپ را بین خودمان بچرخانیم، مردم را به دور خودمان می چرخانیم. نباید شرایط به گونه ای باشد که یک شهروند جهت تعویض پلاک ماشین به چند دستگاه متفاوت مراجعه کند. شما باید در یک نقطه به دولت الکترونیک مراجعه کنید و به ساده ترین شیوه ممکن کارها بین دستگاه ها بچرخد.

اجرای این وظایف بر عهده چه فرد یا نهادی است؟ از صحبت های شما این گونه استنباط می شود که حداقل وزارت ارتباطات تمام وظایف خود جهت اجرای دولت الکترونیک را بدرستی انجام داده است.

نکته ای که وجود دارد این است که ما یک مرکز تبادل اطلاعاتی درست کرده ایم، جهت اینکه دستگاه ها بتوانند اطلاعات را بین خودشان تبادل کنند. بعد در قدم اول نیاز به اتصال وجود دارد و در قدم بعد وجود پروتکل و استانداردی جهت تبادل اطلاعات مهم است و این جا این سؤال مطرح می شود چه چیزی مانع این اتصال می شود؟ در ابتدا همه می گویند مرکز عالم من هستم و همه به من متصل شوند ولی قانون وظیفه را مشخص کرده و در برنامه ششم توسعه، اتصال صرفاً از طریق مرکز تبادل اطلاعات شرکت فناوری اطلاعات باید انجام شود.

ژن‌های خوب به جان اقتصاد کشور افتاده‌اند

حالا روی این قانون تحلیل می گذارند مثلاً یک قوه اعلام می کند که من قوه مستقل هستم و دولتی نیستم. یا نیروی انتظامی می گوید من نیروی نظامی کشور هستم و استانداردهای امنیتی من با شما تفاوت می کند و به دولت متصل نمی شوم. این در حالی است که این دولت الکترونیکی نیست، حاکمیت الکترونیکی کشور هست. امروز ۲۹ درصد استعلام هایی که دستگاه ها نیاز دارند، مربوط به دستگاه قضایی است.

یعنی هنگامی که قوه قضائیه به این سامانه متصل نباشد ۲۹ درصد درخواست ها به شکل سنتی انجام خواهد شد. از طرفی ۱۸ درصد استعلام ها مربوط به ناجا است و اگر ناجا به این سامانه متصل نباشد ۱۸ درصد درخواست ها به صورت فیزیکی انجام خواهد شد. در برنامه ششم توسعه، شاخص گذاری شده است که ۱۲.۵ درصد مراجعات مردم به دستگاه های دولتی باید کم شود ولی عملاً مراجعات را کم نکرده ایم آیا که تنها خدمات را الکترونیکی و فرآیندهای داخلی خودمان و کارمندانمان را راحت تر کرده ایم نه مردم را. حالا اگر در دولت الکترونیک قصد براق سازی داریم یکی از بخش های مهمی که باید به سامانه متصل شود، بانک مرکزی هست، ولی این بانک متصل نمی شود و جهت خودشان و با استناد به قانون هم استدلال دارند.

اوایل تیر ماه، وزیر جوان کابینه با اعلام اسامی دریافت‌کنندگان ارز دولتی جهت واردات تلفن همراه، خبرساز شد؛ خبری که مورد توجه و تقدیر بسیاری از فعالان اقتصادی و ب

گمرک هم با وجود اینکه سیستم های الکترونیکی خوبی توسعه داده است ولی به سامانه متصل نمی شود. اگر بانک مرکزی، گمرک، قوه قضائیه و ناجا به این سامانه متصل نشوند که دیگر دولت الکترونیکی نداریم. بنابراین در مرحله اول باید همه نهادها به این سامانه متصل شوند و در گام بعدی نیز استانداردها تدوین شوند. استانداردها در دولت ابلاغ شده است است و باید شروع به پروتکل نویسی بین دولت و سایر دستگاه ها کنیم. یعنی ما با قوه قضائیه باید پروتکل های استاندارد این اتصال را استخراج و ثبت کنیم که این کار شروع شده است هست. در کنار این شورای عالی اینترنت نیز دستورالعملی جهت این اتصال تهیه کرده تا وظیفه نهایی شود. اگر این دستورالعمل تصویب شود مسئله اتصال این چند دستگاه به سامانه تبادل اطلاعات حل خواهد شد.

این اتصال ها چگونه در نهایت منجر به شفافیت خواهد شد؟

ژن‌های خوب به جان اقتصاد کشور افتاده‌اند

به صورت خیلی ساده، آیا که اگر در اتصال دستگاه ها به یکدیگر فرآیند اعتبارسنجی صورت بگیرد هرگونه تخلفی جهت هر کلاهبرداری یا سودجویی مشخص خواهد شد. مثلاً دیگر کسی نمی تواند جهت فرار مالیاتی، یک خانواده پیر در یک روستای دورافتاده را پیدا کند و به نامش شرکت به ثبت برساند. اگر در اینجا در اتصال دستگاه ها به یکدیگر فرآیند اعتبارسنجی وجود داشت مشخص می شد که این فرد هیچ سابقه بازرگانی ندارد. بنابراین وام یا ارز تخصیصی به او تعلق نمی گرفت. در مجموع اگر در نظام فرآیندی دولت الکترونیک همه دستگاه ها به یکدیگر متصل شوند و مطابق استاندارد، تبادل اطلاعات داشته باشند دیگر قانون منع مداخلات که ژن های خوب مرتباً با آن درگیر هستند و مثل زالو به جان اقتصاد کشور افتاده اند نمی توانند فعالیت کنند.

چقدر وقت نیاز است تا دولت الکترونیک به طور کامل محقق شود؟

در حال حاضر همه زیرساخت و بسترها آماده است و جهت تحقق آن نیاز به یک عزم جدی و اعتقاد قلبی داریم. الان شرایطی به وجود آمده که اجرای سریع کارها یک مطالبه عمومی هست. پیش از این، اجرای دولت الکترونیک به این معنی بود که با الکترونیکی شدن خدمات، یک کار لوکس انجام خواهد شد که در نهایت با کم کردن مراجعات مردم، آلودگی هوا و ترافیک کم می شود. البته که این موارد هم مهم است ولی اصل پیاده سازی دولت الکترونیک براق سازی و کم کردن فساد هست. جهت نمونه اجرای طرح رجیستری گوشی به عنوان بخشی از دولت الکترونیک در مدت وقت کوتاهی اجرا شد که در نهایت شفافیت و کم کردن قاچاق گوشی به کشور را به همراه داشت. بسیاری از دستگاه ها به سامانه تبادل اطلاعات متصل نمی شوند با این نظر که امنیت اطلاعاتشان به خطر می افتد ولی به باور من خطربزرگ امنیتی همین فساد و نارضایتی مردم است.

به عنوان نخستین وزیر در کابینه آقای روحانی مسأله براق سازی را مطرح کردید. در حال حاضر فکر می کنید مسیری که آغازگر آن بودید در راه درستی در حرکت است؟

از نگاه من این مسیر بدرستی ادامه پیدا نکرد، در حال حاضر با شرایطی مواجه هستیم که تمام پرسشها کشور را ناشی از عوامل خارجی می دانیم. البته که عوامل خارجی مؤثر است ولی مشکلاتی از جنس داخل هم داریم. ارز ۴۲۰۰ تومانی از طرف دولت تخصیص پیدا می کند تا نوسانات ارز در بازار شکسته شود و به مردم فشار وارد نشود ولی یک عده می آیند و از این تخصیص ارز سوءاستفاده می کنند. این عده که سودجویی می کنند از دید من ستون پنجم دشمن هستند. یازده و نیم میلیارد یورو ارز۴۲۰۰ تومانی به بخشی از واردکنندگان تخصیص پیدا می کند. بعد از انتشار لیست از سمت وزارت ارتباطات در خصوص تخصیص ۲۲۰ میلیون یورو به واردکنندگان تلفن همراه، لیستی منتشر شد که نشان می داد ۲.۶ میلیارد یورو به واردکنندگان کالاهای متفاوت ارز تخصیص داده شده است ولی هنوز لیست نزدیک به ۹ میلیارد یورو تخصیص داده شده است منتشر نشده است و لیست های درخواستی وزارت بهداشت و صنعت و معدن از بانک مرکزی هم هنوز منتشر نشده هست. بعضی در این زمینه ملاحظاتی دارند از جمله اینکه منشتر شدن لیست، بازار را بهم نریزیم، ولی از دید من باید لیست ها منتشر شود و در معرض دید افکار عمومی قرار بگیرد تا کسی که سوءاستفاده انجام داده مورد برخورد قرار بگیرد. البته نظر من از براق سازی این نیست که به سراغ افشاگری برویم، افشاگری و براق سازی دو عنوان جدا هستند.

اینجا فساد رخ داده، باید افشا و در نهایت برخورد شود و گزارش آن را هم به مردم داد. ولی براق سازی فرآیندی است که جلوی یک تخلف را خواهد گرفت و نیازی به برخورد ندارد. شخصاً از ادامه این مسیر رضایت ندارم. مدیر جمهوری هم دستور دادند بدون استثنا لیست های دریافت کننده ارز به صورت براق منتشر شود. جهت خود من به عنوان عضوی از دولت سؤال است که از ۱۱ میلیارد یورویی که تخصیص داده شده است آیا تنها لیست ۲ میلیارد یورویی انتشار یافته است و مابقی کجاست و آیا منتشر نمی شود؟ در نهایت هم باید مشخص شود چه فرآیندی در نظر خواهیم گرفت تا شیوه تخصیص ارز بدرستی و به واردکننده مهم پرداخت شود. مدیر جمهوری با دلیری جهت شفافیت در این زمینه دستور دادند و حتی کابینه خود را خط قرمز این شفافیت ندانستند و به اعتقاد من ایشان در این زمینه نقش خود را انجام دادند و ما هم باید تک به تک وظیفه خود در جهت این براق سازی را انجام دهیم.

صحبت از دستور مدیر جمهوری جهت شفافیت در ماجرای تخصیص ارز دولتی به واردکنندگان کالا می کنید ولی هنگامی که دستوری در این زمینه داده و اجرا نمی شود نباید مدیر جمهوری دوباره بازخواست کند و پیگیری انجام دهد؟

انتقاد بجایی است و باید پیگیری شود آیا که طبیعتاً دستور مدیر جمهوری نباید روی زمین بماند. اگر کسی در بدنه دولت حرف مدیر جمهوری برایش مهم نباشد و توجه نکند به اعتقاد من خیانت به مردم است.

صحبت از تلاش جهت برطرف فیلتر توئیتر می کنید ولی بتازگی دبیر کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه اعلام کرده اند که عنوان برطرف فیلتر از این شبکه قابل بحث نیست و باید پرونده آن بسته شود.

ایشان نظر خودشان را گفته اند. ۸ عضو کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه نامه برطرف فیلتر از توئیتر را امضا کرده اند و درخواست طرح این عنوان در کارگروه را داشته اند. منتظر تشکیل جلسه کارگروه هستیم. دادستان محترم کل کشور مکاتبه ای کرده و گفته اند که فیلتر توئیتر حکم قضایی دارد. ما هم استدلال های حقوقی خود در این زمینه را بیان کردیم و درخواست بررسی این طرح در کارگروه را دادیم. هنوز دادستان کل کشور پاسخ این نامه ما را نداده است.

یعنی می توان به برطرف فیلتر از توئیتر امیدوار بود؟

ما تلاش خود را در این زمینه انجام می دهیم. چون اعتقاد داریم برطرف فیلتر از این شبکه در شرایط فعلی جهت کشور بافایده هست. این درخواست هم سیاسی نیست، اگر تصمیم به حل پرسشها داریم نه تنها راجع به توئیتر که در مورد تمامی اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … فیلتر شده است باید یک بازبینی کلی صورت بگیرد. این تنها نظر ما نیست در شورای عالی اینترنت هم همین اعتقاد در بین اعضا با نظر های متفاوت سیاسی وجود دارد. البته ما به صورت کلی نمی گوییم این شبکه ها مضراتی جهت کشور ندارند ولی گاهی منفعت آنها جهت کشور به مراتب زیاد از مضرات آنهاست.

در حال حاضر تصویری که دنیا از کشور عزیزمان ایران ساخته با تصویری که یک توریست به کشور سفر می کند و می بیند بسیار متفاوت هست. باید توجه داشته باشید افکارعمومی در اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … وجود دارد بعد می توان از ظرفیت این شبکه ها جهت تصحیح باورهای غلطی که نهادهای بین المللی از کشور عزیزمان ایران ساخته اند استفاده مؤثر کرد. شبکه اجتماعی مؤثر در دنیا جهت گفت و گو توئیتر هست. حالا بعضی می گویند فعالیت ضد انقلاب در توئیتر زیاد هست، این هم به این خاطر است که اجازه ندادید نیروهای انقلابی در این شبکه حضور داشته باشند.

وقتی صحبت فیلتر اینستاگرام از سمت معاون دادستانی مطرح شد شما به این حرف تصویر العمل نشان دادید و اعلام کردید که این یک طرح قدیمی است جهت انحراف افکار عمومی از براق سازی ارزی. در اظهار نظر دیگر هم گفته اید که از مسئول فیلترینگ باید قول گرفت که اینستاگرام فیلتر نشود. سؤالم از جنابعالی این است که مسئول فیلترینگ چه شخص و نهادی است؟

بحثی که در مورد فیلتر اینستاگرام وجود دارد یک بحث انحرافی است ولی تصمیم گیر در این زمینه دو نهاد هست. یکی کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه که اکثریت آن با دولت است و طبیعتاً تصمیم گیری در این خصوص در این کارگروه گرفته نمی شود و نهاد دوم تصمیم گیر هم دستگاه قضایی هست. تصمیم گیر در هیچ جا بنده نیستم که حالا در این زمینه قولی بدهم آیا که من در حیطه اختیارات خود قول می دهم.

در خصوص هاتگرام و خبر رسان تلگرام طلایی اظهار نظرهای متفاوت رسانه ای شده است هست. جهت مثال در حالی که عنوان می شود باید این دو سرویس مسدود شود از سوی دیگر بیان می شود استفاده مردم از این سرویس ها یعنی اعتماد به نهادهای امنیتی، از نگاه شما هاتگرام و طلاگرام روی جذب یا ریزش بازدیدکنندگان خبر رسان تلگرام تأثیری دارند؟

آمار منتشرشده از سوی مرکز پایش دانشگاه پایتخت کشور عزیزمان ایران نشان می دهد عوض کردن معناداری در میزان انتشار مطالب خبر رسان تلگرام قبل و بعد از فعالیت هاتگرام و خبر رسان تلگرام طلایی نداشته ایم. به نوعی این آمار ثابت بوده و زیاد کردن قابل توجهی نداشته است.

یک فعال سایبری در گفت و گو با یکی از رسانه ها مدعی شده است است که طبق بررسی فنی مشخص شده است تعداد زیادی از پراکسی های خبر رسان تلگرام به وسیله مجموعه وزارت ارتباطات و با نام کاربری هاتگرام پشتیبانی می شود. سرورهای این دو سرویس الان دقیقاً کجا نگهداری می شود؟

باید این را از شرکتش که نام و نشان آن هم مشخص است بپرسید. ولی توصیه ای که باید به آن توجه داشت این است که وزارت ارتباطات هیچ نوع امکاناتی به این دو شرکت نداده هست. ما هیچ قراردادی با این شرکت جهت در اختیار گذاشتن امکانات نداشته ایم. ممکن است یک شرکت مخابراتی از ما امکاناتی اجاره و به این شرکت ها اجاره داده باشد این به آن معنی نیست که ما به آنها خدماتی می دهیم.

نکته دیگر این بود که دوستان آدرس غلط در غلطی در این زمینه می دادند و می گفتند وزارت ارتباطات سرورهای CDN خبر رسان تلگرام که در کشور عزیزمان ایران بوده و در طبقه نهم ساختمان شرکت زیرساخت (ساختمان امام) هم قرار داشته را در اختیار هاتگرام و خبر رسان تلگرام طلایی گذاشته هست. گروهی همواره به دنبال این هستند که دولت را در این تقابل ها و تضادها قرار بدهند. در سه ماه گذشته هر روز یک کارشناس مجازی با خبرگزاری ها گفت و گو و اظهاراتی این چنینی مطرح می کردند که ما هم لزومی نداشت واکنشی نشان دهیم. چون در کشور بیانات مختلفی مطرح می شود، ولی هنگامی که از زبان یک مقام رسمی کشور چنین اظهار نظری مطرح می شود دیگر نمی توان سکوت کرد. این اظهار نظرها تازه نیست اگر به کمی قبل تر و به وقت انتخابات هم برگردیم همین گروه شایعه می کردند که وزارت ارتباطات ۸۰ میلیارد تومان سرور جهت «ویسپی» گرفته هست. بعد حالا همان گروه می آیند و می گویند وزارت ارتباطات به خبر رسان های بومی امکانات نمی دهد.

در واقع این حرف ها را با هم در نظر بگیرید، شاهد تعارض و تناقض گویی بسیاری خواهید بود. این حرف ها، حرف های فنی و دلسوزانه نیست. حرف های سیاسی و جهت تخریب دولت هست. بعد از مطرح شدن چنین اظهاراتی بیانیه دادیم که سرورهای خبر رسان تلگرام را خود خبر رسان تلگرام خریداری کرده و با فیلتر شدن این شبکه و خاموش شدن cdn آن در کشور این تجهیزات جمع آوری و در اختیار هیچ کس قرار داده نشد آیا که این تجهیزات نزد ما امانت بود. بعد از دیدار از طبقه نهم زیرساخت همچنان گفته می شود که سرورهای این دو سرویس در کشور وجود دارد، اگر چنین است باید آدرس آن را از مدیران خود این سرویس دهندگان بپرسند، وزارت ارتباطات که متولی این شرکت ها نیست.

از شما نقل قول شده است است که قرار بوده ظرف ۱۰ روز بازار گوشی را به ثبات برسانید در این خصوص نظرتان را بگویید و در عین حال جهت به ثبات رسیدن این بازار چه اقداماتی باید صورت بگیرد؟

اول بگذارید موضوعی را روشن کنم. بعضی وقت ها حرف هایی تیتر و در نهایت تبدیل به توصیه می شوند که درست نیست. بنده در اردستان که بودم خبرنگار صداوسیما از من پرسید که اوضاع بازار گوشی چه می شود؟ من هم گفتم آینده نگری بنده این است که در ۱۰ روز آینده این بازار به تعادل برسد. این حرف من تبدیل شد به وعده آذری جهرمی جهت ایجاد تعادل در بازار تلفن همراه. مسئول بازار که من نیستم. البته کارگروهی جهت ثبت گوشی تشکیل شده است بود که ما در این کارگروه وظیفه هماهنگی را بر عهده داشتیم.

براین اساس نیز بنا بود که اطلاع رسانی های این حوزه را ما انجام دهیم. این بازار مهمی جهت مردم است و باید به تعادل برسد. واقعیت این است که شرایط بازار جهت برگشتن به تعادل فراهم است ولی توجه به این توصیه مهم است که گوشی کالایی است که صددرصد وارداتی هست. هرچند در اجرای طرح رجیستری گوشی یک محصول داخلی(تلفن همراه ایرانی) از رده ۱۵-۱۴ استفاده به رده ۷ رسیده هست. به هرحال گوشی های خارجی وابسته به ارز هستند و در این زمینه قیمت ارز ثابت نیست و تا زمانی که در این زمینه ثباتی نباشد قیمت این کالا هم نمی تواند به ثبات برسد.

واژه های کلیدی: تلگرام | دستگاه | اطلاعات | تلگرام ک | اطلاعات | فیلترینگ | فیلتر شدن | الکترونیک | الکترونیکی | وزارت بهداشت

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب خارجی معروف
  • قیمت کیندل
  • فروشگاه کتاب خارجی
  • خرید کتاب الکترونیکی خارجی
  • خرید کتاب خارجی آنلاین
  • خرید کتاب زبان اصلی قانون
  • کتاب های اقتصاد اورجینال
  • کتب کتابخانه وAPI زبان اصلی
  • کتاب های بازیهای کامپیوتری اورجینال
  • دانلود منابع مرجع اخلاق کسب و کار
  • خرید کتاب های کامپایلرها از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی زبان مدلسازی
  • خرید کتاب زبان های برنامه نویسی زبان اصلی
  • خرید کتاب تکس لاتکس زبان اصلی
  • دانلود منابع مرجع نرم افزار آفیس
  • خرید کتاب نرم افزار های ادوبی زبان اصلی
  • منابع اورجینال نرم افزار ماکرومدیا
  • کتب نرم افزار CAD زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های محاسبات علمی
  • دانلود منابع مرجع شبکه